Bali, Gili T., Lombok, KL, Sumatra & Penang! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu Bali, Gili T., Lombok, KL, Sumatra & Penang! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu

Bali, Gili T., Lombok, KL, Sumatra & Penang!

Door: Marit v B.

Blijf op de hoogte en volg Marit

14 Augustus 2014 | Indonesië, Senggigi



Hi allemaal,

Hierbij een nieuw reisverslag! Nadat ruim vijf weken in het prachtige Indonesie, verblijven we nu in Maleisie. Georgetown, Penang om precies te zijn. Het vorige verhaal schreef ik alweer ruim 3 weken geleden en in tussentijd hebben we ontzettend veel gezien en gedaan. Veel tijd om even rustig te schrijven is er in ons schema ook niet, op dit moment zit ik in de lobby van ons hostel te wachten op de nachtbus naar de Perhentian Islands! :-)

Studiereis
Op 19 juli reisden we vanuit Bandung naar Yogyakarta met de Argo Willis Scenic Train Ride. Een treinreis van ruim 8 uren door prachtige rijstvelden bracht ons naar het culturele hart van Java, namelijk Yogyakarta. En dat was het! Deze stad was een compleet andere ervaring dan wat we tot nu toe hadden meegemaakt in Jakarta en Bandung. Ook zagen we hier voor het eerst meer (Europese) toeristen. Met name Jalan Malioboro was favoriet. Hier lieten we ons per becak (fietstaxi) verplaatsen naar het hotel. Ook vierde ik in Yogyakarta mijn 25e verjaardag! 's Avonds zijn we met z'n alllen uiteten geweest ter ere van m'n verjaardag en was er ontzettend veel lekkere taart geregeld! Het hoogtepunt in Yogya was overigens het bezoek aan de Borobudur tempels, dit was erg mooi! Foto's volgen snel als ik thuiskom.

Op 23 juli vlogen we van Yogya naar het meest toeristische eiland van Indonesie, Bali. Die dag voelde ik me behoorlijk ziek en na een dagje in het ziekenhuis die dag erop bleek ik een parasiet opgelopen te hebben. Dit is waarschijnlijk via water of voedsel gebeurd. Erg balen dat ik juist op het leukste moment van de studiereis zo ziek werd en bezoeken waar ik me zo op had verheugd, zoals het weeshuis, moest afzeggen. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis een antibiotica van 17 dagen mee. Op moment van schrijven ben ik eindelijk klaar, echt een opluchting! De studiereis eindigde op die manier niet als gehoopt en dat was wel even een teleurstelling. Gelukkig voelde ik me weer een beetje bij leven toen we op zondag 27 juli afscheid namen. Dat was erg bijzonder. Het was heel gaaf om te horen en te merken hoe iedereen genoten heeft van de reis en hoe zulke bijzondere ervaringen we met z'n allen hebben opgedaan, echt top! Ik besef het me nog steeds niet allemaal, maar dat zal straks bij thuiskomst wel komen! Ik kan niet wachten tot de eerste reunie in Nederland.

Vakantie!
En toen opeens, na zoveel drukte was het tijd voor onze nareis! Samen met Evianne en Lotte hebben we Arjan (Lotte haar vriend) van het vliegveld gehaald op Bali. Ik was helemaal blij, ik had zo lang niet gegeten en moest al helemaal niet denken aan een nasi goreng waar ik waarschijnlijk mijn parasiet vandaan had, toen er op Bali Airport een La Place zat. Heerlijk genoten van een ciabatta kruidenkaas! Die nacht verbleven we in het ubertoeristische Kuta, we hebben er erg weinig van gezien, maar wat ik kan zeggen is dat ik het strand echt mooi vond. Die dag daarna reisden we voor twee dagen naar Ubud, het culturele centrum van Bali. Ubud is gelegen in een bergachtig gebied met prachtige rijstvelden en heel veel groen. Ubud zelf was druk en toeristisch, maar zeker de moeite waard. We hebben verschillende tempels bezocht (het Hindoeistische Bali kent duizenden tempels) en daarbij was voor mij het heilige water tempel, op zo'n half uurtje rijden vanuit het centrum, het hoogtepunt. Indonesiers komen hierheen om te baden in dit heilige water (vol vissen) en zien dit echter als heel belangrijk. Dit was een bijzondere ervaring!

Gili Trawangan
Na Ubud was het tijd voor een beetje ontspanning op Gili Trawangan. De welbekende Gili's bestaat uit een eilandengroep van 3 eilanden (Meno, Air & Trawangan) en horen bij Lombok. Het reizen zelf is in Indonesie al een hele ervaring op zich, je backpack wordt zo boven op het dek gegooid en je kan gaan zitten. Aangekomen op Gili T. (het eiland voor Australische feestgangers) stap je in zee van de boot af. Gili Trawangan is een prachtig eiland maar de overconsumptie van het eiland is toch ook overal te merken. We hebben hier gesnorkeld, veel in de zon gelegen, lekker gegeten, twee keer een film gekeken bij de openluchtbios aan het strand, uiteraard even gedanst tussen de vele feestgangers en genoten van een supermooie zonsondergang.

Lombok
Op 2 aug. reisden we door naar Lombok. Op Lombok stond de Rinjani trekking op het programma. De Rinjani is een vulkaan van 3726m hoog met een heel groot kratermeer en hotsprings onderweg naar de top. De aankomst op Lombok was even schrikken, het ging iets agressiever dan wat we tot nu toe op de andere Indonesische eilanden gewend waren. Ook ons verblijf voor de eerste nacht was even wennen. Vol spinnen en salamanders. Onder onze klamboe probeerden Evianne en ik wat nachtrust te pakken. De dag daarop ging de wekker vroeg voor de trekking. Ik heb de trekking niet gehaald en ben vroegtijdig gestopt. Absoluut een teleurstelling, maar na die tijd had ik gelukkig vrede met m'n keuze, het was echt teveel van het goede en ik was er fysiek en ook mentaal niet klaar voor. Het is echt een ontzettend zware klim, gelukkig had ik thuis al wat goede tips ontvangen, maar de Indo's doen alsof het peanuts is. Terwijl we zoveel jonge sterke mensen tegenkwamen die zeiden dat het het zwaarste was wat ze ooit hadden gedaan. Het was een ervaring op zich. Per 2 mensen gaat er een drager mee naar boven die een tent, matras een slaapzak + voedsel en water meedraagt. In totaal zo'n 40kg. Later hoorde ik dat deze dragers per trekking (3 dagen/2nachten) omgerekend maar zo'n 12 euro verdienen. Dat is echt bizar. De rest gaat naar de overheid. Wat helemaal vreemd is, want ze doen er niets aan om de vulkaan mooi te houden. Tijdens de klim kom je werkelijk overal afval tegen, echt zonde! Afval is echt een groot probleem in heel Indonesië!

Uiteindelijk hebben we nog een paar dagen gechilld in Sengiggi, een zeer toeristische kustplaats op Lombok. Dit was fijn, ook al was er in de directe omgeving niet veel te doen, de rust hadden we ook wel even nodig. Op 6 aug. vlogen we namelijk naar Kuala Lumpur, Maleisië! Hier wachtten Hanneke (Evianne haar huisgenootje) en Bas Jan op ons. We verbleven in een superleuk hostel in Chinatown en we hebben de twee volle dagen die we hadden maximaal besteedt aan sightsee-ing: uiteraard de Petronas Towers, de Menara KL Tower, veel tempels, een openlucht moskee,

Jungle trekking!
Op 9 augustus vlogen we door naar Medan op Sumatra, een hele korte vlucht van nog geen 45 minuten. Sumatra was het laatste Indonesische eiland die we zouden bezoeken en dit was absoluut de moeite waard. Vanaf het vliegveld werden we opgehaald en na een prachtige tocht van ruim 4 uren waren we in Bukit Lawang. Een dorpje aan de rand van de jungle. De dag daarop begon namelijk onze tweedaagse trekking door de jungle met de hoop op het zien van orang oetans. De trekking was fantastisch om mee te maken en ook hadden we veel geluk, we hebben maar liefst twaalf orang oetans gezien! 's Nachts sliepen we in een tentje naast een rivier, super om mee te maken en de dag daarna zijn we raftend over de rivier teruggevaren naar onze bungalow. De overige twee dagen verbleven we in Bukit Lawang. De mensen zijn echt ongelooflijk aardig en behulpzaam en het bezoek was enorm geslaagd!

13 augustus - gisteren - vlogen we weer terug naar Maleisie. Maleisie is toch een heel andere ervaring dan Indonesie. Met name hier op Penang is het heel westers. Als je naar een gootje langs de weg kijkt hoef je hier niet zo bang te zijn dat je een rat aankijkt als in Indonesie. Het is leuk om het verschil op te merken en best prettig dat de omgeving wat hygienischer is, maar Indonesie heeft na ruim vijf weken ook wel echt een plekje in mijn hart gekregen. Met name de vriendelijkheid van de mensen is ongelooflijk! Georgetown was trouwens ooit een Britse kolonie en dat is overal te merken. Fantastische gebouwen overal! Gisteren hebben Evianne en ik op de fiets de high-lights opgezocht en vandaag hebben we de art-route gelopen. Op verschillende plaatsen in met name Chinatown is overal mooie street-art te vinden. Vanavond dus met de nachtbus door naar de Perhentian islands, dit gaat een lange nacht worden! Maar gezien de verhalen die we hebben gehoord zal het het ongetwijfeld waard zijn. Vanuit de Perhentians zullen we via Kota Bharu per jungle trein doorreizen naar Singapore. Na 3 nachten Singapore zullen Evianne en ik nog een week in metropool Hongkong verblijven. Time flies! :-)

Ik denk niet dat het ervan komt om tot aan mijn thuiskomst nog een verslag te schrijven, maar die houden jullie te goed! :-) Tot over 2,5 weken!

Heel veel liefs x




  • 14 Augustus 2014 - 16:51

    Karin:

    Oh, Marit, wat een mooie reis maak je toch!!!
    Ik heb genoten van je verslag. Nog weer heel veel plezier natuurlijk en we horen graag al je verhalen met de foto's erbij als je weer thuis bent!!!
    Liefs van Huub en Karin

  • 14 Augustus 2014 - 18:24

    Akke Venhuizen:

    Marit geweldig mooi reisverslag, heb er weer erg van genoten.xxx van je Oma.

  • 14 Augustus 2014 - 22:21

    Gerda:

    Mooi lieverd, geniet er nog van! Dikke kussss, mama

  • 14 Augustus 2014 - 23:23

    Claus:

    Moi schat, geweldig om te lezen. Een hele levenservaring rijker! Geniet nog lekker van de laatste weekjes. Thuis zul je geen last meer hebben van muizen en ratten, Noes vangt ze allemaal voor je weg. Ik zal voor jou straks op Schiphol als drager fungeren (gratis)
    Dikke kus, pap.

  • 15 Augustus 2014 - 08:04

    Lotte:

    Wow wat heb je veel gedaan en wat leuk om allemaal te lezen. Moest hard lachen om het La Place verhaal. Ik zie het helemaal voor me :D En moest denken aan dat we vroeger bij bakker bart zaten en jij me leerde wat kruidenkaas was ;) Nooit geweten dat Bali hindoeïstisch was, interessant. Lijkt me heel bijzonder die oerang oetans en logeren in de jungle. Geniet van die laatste twee weken en geen zorgen om dat verslag: je hebt al super veel geschreven en ook belangrijk om lekker daar te zijn en te genieten van het moment. Ik zie er naar uit je weer te zien :) xx

  • 15 Augustus 2014 - 21:54

    Sjoukje Van Der Heide:

    Dag lieverd! Wat ontzettend leuk om al je belevenissen te lezen. Wat hebben jullie veel gezien en gedaan! Fijn om te horen dat de studiereis zo geslaagd was. Een hele belevenis, al die bedrijfsbezoeken en activiteiten. E wat een toestand met die parasiet! Wad moet dat vreselijk balen zijn geweest. Gelukkig voelde je je bij het afscheid van de studiereis weer wat beter. Nu lekker genieten van jullie nareis! Heel veel plezier nog toegewenst! Dikke kus!

  • 15 Augustus 2014 - 23:25

    Jos En Henny Mraz Petrics:

    Lieve Marit
    Wat weer een geweldig verhaal

    Geniet nog even van je laatste twee weekjes
    En dan zien we vast de foto's wel en horen we jou verhalen
    Wij zijn blij dat je weer bent opgeknapt

    Dikke knuffel van ons
    Liefs Jos en Henny

  • 16 Augustus 2014 - 23:31

    Bouwina:

    Lieve schat, geweldig allemaal. Weer een reis om nooit te vergeten.
    Nog heel veel reisplezier en tot over een paar weekjes. Veel liefs van ons. JBIB

  • 17 Augustus 2014 - 12:22

    Lieke:

    Dag lieve wereldreiziger,

    Wat ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal hebt beleefd tot nu toe. Ik kan me voorstellen dat je, ondanks een aantal tegenslagen, ook heel erg aan het genieten bent van alle indrukken en van alles wat jullie meemaken. Een reis om nooit te vergeten!

    Geniet van de laatste twee weken & heel veel liefs uit Roden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Explore the world!

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 18536
Totaal aantal bezoekers 51823

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Indonesië, Maleisië, Singapore & Hongkong!

04 Januari 2010 - 13 Mei 2010

Marit in Frankrijk!

04 Augustus 2009 - 05 December 2009

MARIT GOES DOWN UNDER!

Landen bezocht: