Geen warm welkom! - Reisverslag uit Antibes, Frankrijk van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu Geen warm welkom! - Reisverslag uit Antibes, Frankrijk van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu

Geen warm welkom!

Door: Marit!

Blijf op de hoogte en volg Marit

10 Januari 2010 | Frankrijk, Antibes

Bonjour messieurs et mademoiselle!

Jaaa een nieuw reisbericht!!! Niet vanuit Australië, maar vanuit het zonnige zuiden van Frankrijk!

Maandagmiddag rond het middaguur zwaaiden pap en mam mij uit op Rotterdam Airport. De vlucht was een zucht vergeleken met m’n laatste vlucht. De busrit vanaf het vliegveld van Nice naar Juan Les Pins ging wat minder helaas. Het was voornamelijk onze over bepakte bagage die de problemen veroorzaakten. Ook was dit gelijk een kennismaking met het Franse openbaar vervoer. Het kaartje kostte dan maar 1 euro; de busrit van Nice Airport naar Juan Les Pins duurde bijna twee uur. De chauffeurs houden zich hier niet zo strikt aan de tijdschema’s, alles op z’n Franse tijd. Nou kan je dit niet vergelijken met de Australische ‘no worries’ mentaliteit, maar meer met een veelvuldig vloekende chagrijn van een chauffeur. We zouden de eerste dagen verblijven in Juan Les Pins. Nicole had telefonisch contact gehad met de eigenaar van het appartementencomplex en hij zei dat alles goed was. Een Francaise stuurde ons er bij de verkeerde stop uit waardoor we met al onze bagage nog een half uur moesten lopen. Gelukkig was een jonge Fransman zo aardig om aan te bieden zijn auto eventjes op te halen en ons naar plek van bestemming te brengen. Eenmaal aangekomen bij het appartementencomplex was alles leeg en donker en de hekken zwaar vergrendeld, het desbetreffende appartement bleek niet meer te bestaan. Stress! Gelukkig zag ik om de hoek nog een klein hotelletje. Tegen een redelijke prijs konden we daar de eerste nacht verblijven. De volgende dag hebben we ons bagage laten staan met de bedoeling het later op te halen ivm het meesjouwen. Die dag zijn we als eerste naar school gegaan, de bedoeling was dat we een vrouw zouden opzoeken die helpt met het zoeken van woonruimte. Na heel lang wachten tot de Franse lunchtijd voorbij is (12.-15.) konden we bij haar terecht. Ze gaf ons niet meer informatie dan we al wisten. Die hele middag hebben we verder besteed aan het zoeken van woonruimte. Omdat dit nog niet tot succes leidde, besloten we nog één nachtje in het hotel te slapen. Om 20.00 moesten we terug zijn bij het hotel voor onze bagage. Door vertraging van de trein terug naar Juan les Pins, kwamen we iets over achten bij het hotel aan. Er was niemand aanwezig. We besloten de vrouw even op te bellen om te vragen waar ze was en dat we graag nog een nachtje wilden blijven slapen. De vrouw vertelde ons (in half Frans/Engels) dat we te laat waren en ons bagage om 8 uur de volgende ochtend op konden halen. Haar onverschillige toon maakte ons nog woester. Er zat niets anders op dan een andere slaapplek te zoeken voor de nacht. Ik had toevallig nog een hotel onthouden vlakbij. Gelukkig konden we daar overnachten (nog goedkoper ook), maar we hadden geen spullen, alleen onze handtas. De volgende ochtend om zeven uur opgestaan om ons bagage op te halen. Gelukkig was de vrouw in kwestie zelf niet aanwezig, maar een man die wel vriendelijk was en Engels praatte. Onze bagage snel in ons nieuwe hotel neergezet en als een speer onderweg naar school voor onze eerste schooldag. Die verliep vlot. De school is leuk en gezellig en het is goed geregeld. De meeste exchange students komen uit Amerika. We moeten ons daar nog een beetje tussenproppen, want ze voelen zich voornamelijk erg verbonden als Amerikanen onder elkaar. Overdrijven zijn ze dan ook goed in. Daarnaast nog een aantal Scandinaviër en Chinezen. De lessen volgen we samen met de Fransen.

We waren tijdig klaar en zijn weer terug naar Antibes gegaan opzoek naar woonruimte. Het was nogal vermoeiend om aldoor met bagage te zeulen en naar andere slaapplekken. Uiteindelijk, na een hele grote zoektocht, kwamen we terecht bij Place De Gaulle. Een studio midden in het centrum van (nieuw) Antibes. We hebben de jonge Fransman weer opgebeld en hij heeft ons weer per auto vervoerd naar ons nieuwe onderkomen. Het is een voormalig hotel uit 1902 en werkelijk een prachtig gebouw. Alleen ons appartement is heel klein. De prijs/kwaliteit verhouding is hier werkelijk bespottelijk, we betalen een vermogen voor een studio van 20m2 die we samen delen. Inmiddels hebben we een nieuw appartement op het oog met een oppervlakte van 70m2. Het is nog even afwachten of we een studenten huurtoeslag kunnen ontvangen van de Franse overheid. Als dat zo is, gaan we per 1 februari dat appartement betrekken. Het is een kleine tien minuten lopen van ons huidige studio. (jullie zijn allemaal welkom :-))

Verdere opmerkelijke gebeurtenissen zijn toch wel de Fransozen. Vooral de oudere garde zijn echte stijfkoppen! Ik denk dat ze in de winterperiode graag hun area eens voor zich zelf willen houden ipv het te delen met de miljoenen toeristen. Je ziet veel gesloten restaurants in deze winterperiode. Ook grappig om te weten is dat we op school tussen de middag warm eten. Een salade, maaltijd (niet altijd even lekker:p) en toetje voor €2,90! Onze school staat tussen de bossen! De hele dag een heerlijke dennengeur om ons heen (hopelijk werkt dat bevorderend). Ook zijn goedkope wijntjes hier erg lekker vergeleken met de Aussie goon.

We kloten wat aan, installeren ons wat, gaan naar school, lopen door de stad, doen boodschappen, lezen een boekje, genieten van de frisse zeelucht, eten un baguette en drinken een glas vin Blanc: genieten van het Franse leven. De temperatuur is hier +12 ipv -12, heerlijk weer met af en toe zon en zeker niet koud. Ik voel ook deze reis dat ik veel dichterbij huis ben en dat ik nu geen 10 uur tijdsverschil met Nederland heb scheelt ook, maar toch was het raar om zo snel na thuiskomst alweer te vertrekken. En net zoals in Australië, waren de eerste dagen toch een beetje doorzetten.

Gros bisous xxx,
Marit.

> Foto’s volgen later
> Aangezien ik in deze studio nog maar 3 weken verblijf, krijgen jullie het adres van het nieuwe app. per 1 febr. spoedig.
> M’n Franse telefoonnummer is: +33 6 38 22 20 70

• 10 Januari 2010 - 13:01

Emma Strien:

hee schat! Daar ben je dan, in Frankrijk!!!

viva la franceeeeeee! Ik kom je snel opzoeken hoorrr!! Maarrr eerst me reisje hier afmaken! 1feb. ga ik al naar Frankrijk, volgende keer ga ik al proberen om door te komen naar Nice. Al is he tmaar voor 1 nachtje!

heeeeeeeeeeel veeeeeeel plezier schat!! we keep in touch! geniet van de fransmannen, ze kunnen echt wel leuk zijn hoorr!! hihi

• 10 Januari 2010 - 13:08

Jos En Henny:

Lieve Marit
    Dit was inderdaad geen warm welkom. Had het net van je moeder gehoord. en nu zag ik dat er een reisverslag was.
    Belachelijk dat dit zo duur is daar.
    Maar gelukkig vind je het op school wel leuk.
    Lieverd we houden kontakt en zodra je gesetteld bent en wij jou adres hebben krijg je post.

doei lieverd dikke kus van Jos en Henny

• 10 Januari 2010 - 13:09

Marjolein:

Hey lief,
    Wat een super verhaal. Fijn om alles even te lezen. jammer dat de eerste dagen zo moesten verlopen. Hopelijk krijgen jullie het appartement en dan kom ik zeker langs.
    xxxx

• 10 Januari 2010 - 13:16

Claus:

Geweldig verhaal, ik zou zo zeggen hou je taai, dan komt je er wel. Stokbrood en wijn maakt een hoop goed! En de Middellandse natuurlijk!!
    Daar verheug ik mij ook al op!!
    Kus

• 10 Januari 2010 - 13:47

Sjohan:

Hoi Marit, geweldig verhaal lieverd.
    Wat heb je al weer veel meegemaakt in zo'n korte tijd.
    Geniet van het Franse leven en maak er wat moois van.
    Nog een paar maanden en dan lig je weer aan het strand, lekkerrrrrrrrr.

Kusjes.

• 10 Januari 2010 - 13:53

Mama:

Lieverd,
    jammer van de 1e dagen, maar het gaat allemaal goed komen! Inburgeren, een goede kamer en je hebt het weer naar je zin! (laat die Franse mannen maar wat ze zijn en luister niet naar Emma, ha,ha) dikke kus, love you, mama

• 10 Januari 2010 - 14:30

Bouwina:

Hier zaten we weer op te wachten, die mooie reisverhalen. Moeten die Fransen wel een beetje meewerken. Graag niet teveel strandverhalen en mooi weer foto's. Krijg ik de vakantiekriebels van. En het duurt nog zo lang voordat ons sleurhutje daar weer in het zuiden staat. Heel veel liefs en xxxxxxxx.

• 10 Januari 2010 - 14:33

Bouwina:

P.s.: Luister niet naar je moeder.

• 10 Januari 2010 - 14:36

Lizanne:

Hee lieverd!

Wat een verhaal zeg!!!
    Jeetje, ik kan me voorstellen dat het even lastig was de eerste dagen..Ik ben net weer een beetje gewend thuis en jij bent alweer aan je 2e avontuur begonnen! Gelukkig ben jij het reizen ondertussen wel gewend dus het gaat helemaal goedkomen met je!

Ik zit hier nog steeds in de sneeuw dus geniet maar van het 'warme' weer;)

Dikke kus, zet 'm op & tot snel!! XXXXXX

• 10 Januari 2010 - 14:48

Lotte Schreuder:

Leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt in zo'n korte tijd:D Ik houd je site in de gaten.

• 10 Januari 2010 - 14:54

Jeanette, Jan, Peter:

Hoi Lieverd,
    Ja das niet zo'n leuk begin, maar jij bent van alles gewend. Je slaat je hier ook wel doorheen.
    Leuk om je verhaal te lezen en fijn dat de school goed bevalt.
    Heel veel liefs van ons uit een zeer sneeuwvol Zuidwolde
    Jeanette, Jan en Peter

• 10 Januari 2010 - 15:05

Lotte:

Hmmm La France! Mooie avonturen alweer bij onze zuiderburen :) Veel liefs

• 10 Januari 2010 - 16:05

Bente.:

Lieve Marit,
    Hoop dat we vaak nog kunnen msnen en hyven.
    Heel veel kusjes xx van Bente(L)

• 10 Januari 2010 - 17:49

Ypkje:

Geen goed begin, maar de rest gaat vast goed komen!
    Fijn om je verhalen weer te lezen.
    Succes en veel plezier.

• 10 Januari 2010 - 18:50

Broer:

Bon soir petite soeur!

Ca va?

Voulez vous un baquette avec vin? Je suis là bas!!

Au revoir à partir de Grunn..

PS. Wanneer gaan pap en mam naar frankrijk, ik ga mee!!

• 11 Januari 2010 - 01:17

Michelle:

Frankrijk wel ff wat anders dan de altijd lieve australiers is het niet!! Haha en emma met der fransen die denken dat ze alles zijn he! hahaha ik hoop dat ik ook ergens ff tijd heb om langs te komen lijkt me super veel plezier en komt allemaal goed nog steeds No worries!

• 11 Januari 2010 - 10:39

Annachien:

Hai meid,

Wat een avonturen in een korte tijd. Gebruik je Groningse lach 'Moi' dan moet alles wel goed komen!

Hou je taai in France en hou ons allemaal op de hoogte van je spannende en leerzame avonturen in Nice.

Ga er van genieten in Frankrijk! Liefs

• 11 Januari 2010 - 15:02

Jeanine:

Leuk verhaal! Hopen dat je huurtoeslag krijgt binnenkort! Zou erg fijn zijn!! Genietse! xxx

• 11 Januari 2010 - 22:10

Lau Fvp:

hee moppie,

ben je gewoon alweer weg, tijd vliegt zeg! je reist ook wat af zo :D ik ga 7 aug naar france maar zie dat jij dan alweer terug bent! jammer hoor! :D heel veel plezier weer lieverd!!!
    xxxxx

• 12 Januari 2010 - 12:23

Joyce:

hey schat,
    wat een gebeurtenissen:D fijn dat jullie nu een eigenplek hebben,en je school in zo'n mooie omgeving zit, ik kom in het voorjaar zeker even een kijkje nemen:D dikke zoen joyce

• 13 Januari 2010 - 15:48

Kevin :

Marit une belle recit!
    Tu passe une bonne de vacance;)

salutations Kevin

• 14 Januari 2010 - 22:54

Judith:

Hee meis! Had jou waarbenjij ook nog niet ontdekt ;).... Fijn dat je uiteindelijk toch een plekje hebt gevonden, al is het maar voor even. Hoop dat je snel je draai daar gaat vinden en net zo'n super tijd gaat krijgen als in Sydney! Ik blijf je volgen ;)!

• 16 Januari 2010 - 11:42

Linda De Winter :) :

Jeetje wat een avontuur, hopelijk krijg je dat appartementje met huurtoeslag! Al lijkt het me niet helemaal verkeerd om in een hotel te verblijven... (al is het wel verschrikkelijk duur!)

Nog veel plezier en ik ga je dagboek ook volgen!

• 24 Januari 2010 - 23:36

Sven:

He Marit!

We hebben't Zweden-project vrijdag afgerond, haha! De Dutch Chamber kwam echt m'n strot uit op een gegeven moment, haha! :P Dacht, dat wil je vast wel even weten! Jammer dat je ontvangst in Frankrijk niet zo leuk was, maar je gaat ongetwijfeld een paar mooie maanden tegemoet!

Heel veel plezier!

Sven

• 26 Januari 2010 - 17:14

Ellen:

Hey lieve schat!

En zo zit je weer in France.. ben stiekem wel een klein beetje jaloers hoor! Je hoeft hier in Nederland echt niks te missen hahaha. (In Sydney daarentegen wel:() Was een super tijd met jou daar in Aussie, en hoop je te kunnen opzoeken daar in Frankrijk. Chick, heel veel plezier en succes daar. Geniet ervan!

Liefs, Ellen

• 28 Januari 2010 - 10:50

Boor:

Dag lieve schat,

Ik zou ook nog even een reactie plaatsen. Jullie hebben deze week appartement, super meid!
    Hoop dat de boel nu ietsje meer op rolletjes loopt! Komt goud en kop d'r veur!

Liefs en dikke kus Boor