Au revoir Antibes, Côte d'Azur! - Reisverslag uit Antibes, Frankrijk van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu Au revoir Antibes, Côte d'Azur! - Reisverslag uit Antibes, Frankrijk van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu

Au revoir Antibes, Côte d'Azur!

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg Marit

09 Mei 2010 | Frankrijk, Antibes



Hier is ie dan, voorlopig echt de allerlaatste. Nog een paar dagen en dan mis ik niet alleen meer het wonen in wereldstad Sydney, maar ook nog eens dit gezellig Franse woonplaatsje Antibes.

Final exams
De examens verliepen redelijk. Op sommige punten toch iets pittiger van de misschien wat te makkelijke verwachtingen. Erg bizar vond ik het eindexamen van het vak moderne Franse cultuur. Of ik kon uitleggen waar de vorm van een croissant vandaan komt. Ehm.. nee! Wat blijkt dus… na enig research achteraf kwam ik erachter dat de croissant rond 1650 voor het eerst in Boedapest (Hongarije) werd genuttigd, die in die tijd belegerd werd door Turken. De vorm van de croissant is daarom afkomstig van de halve maan uit de Turkse vlag. Pas later kreeg de croissant bekendheid in Oostenrijk, waarna Oostenrijker Marie Antoinette (echtgenoot Lodewijk de 16e) het lekkere broodje als ontbijt in Frankrijk introduceerde. Tja, je moet het maar net weten! Er volgden meer van die vragen zoals: ‘Wat eten Fransen meer: kaas of brood?’, zelfs ‘enig research achteraf’, mijn favoriete zoekmachine Google kon mij geen bevredigend antwoord geven. Wat denken jullie? Jullie begrijpen vast dat mijn scores niet al te hoog waren.

Gelukkig kreeg ik afgelopen week goede resultaten terug. Voor mijn businessplan waaraan ik een behoorlijk aantal uurtjes had gewerkt had ik een A. Dit is het hoogst mogelijk. Maar het is moeilijk om te zeggen hoe deze beoordeling (soort van 10?) wordt vertaald naar European Credits. Het puntensysteem waar Nederlandse (en nog veel meer Europese) scholen mee werken, maar zoals met alles heeft Frankrijk haar eigen systeem. Schoonheidsfoutje op de lijst is een D voor Frans. Erg jammer, maar deze (Franse) manier van lesgeven heeft totaal niet bijgedragen aan mijn vocabulaire, uitspraak, grammatica of enig andere must-know van de Franse taal. Dit is geen onvoldoende, maar niet hoger dan een 6.5. International Management heb ik afgesloten met een B en Advertising and Promotion Management ook met een A. Ik wacht nog op het cijfer van het ‘croissantjes-examen’.

Koninginnedag
Omdat ik toch vind dat ik dit feest geen jaar over mag slaan, besloten Nicole en ik om een Queensday party te organiseren in ons appartement. Want wat een heimweekriebels die dag en wat voelde ik die innige verlangen naar het mooiste oranje feest van het jaar. Een schrale troost is het WK in juni. Met een klein gezellig clubje dronken we wijntjes en aten we Gouda kaas uit de Franse supermarkt, niet zo lekker als thuis natuurlijk, maar leg dat maar eens uit ‘thuis smaakt het echt beter’. Vervolgens haastten we ons naar het treinstation om ons feestje in Palm Beach in Cannes voort te zetten. Hier werd het ‘finals are over’ feestje georganiseerd door school. Palm Beach is één van die luxueuze clubs die de Côte d’Azur rijk is en waar we weer 12 euro voor ons drankje betaalden. Goh, volgende week betaal ik weer 2 euro voor mijn biertje in de stad, wat zal dat een rijk gevoel geven. Een geslaagde avond. Wel weer een zeer typische doelgroep, mensen die een tafel reserveren met een fles wodka van 400 euro. Tja, je hebt werkpaarden en sierpaarden.

Grenoble & Lyon
Zaterdag 1 mei (op Oma’s verjaardag:)) vertrok ik zeer vroeg -en met een behoorlijke hangover- richting Grenoble. Hier heb ik oud-kamergenootje uit Australië Camille opgezocht. We hadden nog steeds veel contact en dit was een heel leuk weerzien. Alleen de treinreis er naar toe was al prachtig, zoveel te zien dat je niet wilt slapen. Camille haar ouders wonen in Parijs, maar nadat ze terugkwam uit Aussie en het nog steeds goed ging met haar vriendje had ze besloten bij hem in te trekken. Het waren hele gezellige dagen en eindelijk eens echt Frans leven. Hier kwam ik er ook echt achter dat de Franse taal leren alleen mogelijk is door je met Fransen te omringen, zodoende leerde ik in 2 dagen Grenoble meer Frans dan in 15 lessen op school. Ik had in Grenoble en ook in Lyon behoorlijk pech met het weer, jullie hebben waarschijnlijk ook wel gelezen over de stormen aan de Côte d’Azur. Ik had 6 dagen lang regen. Maar mocht de pret niet drukken natuurlijk. We hebben heel veel bijgekletst, de toeristische highlights van Grenoble bekeken, crêpes gebakken en naar Alice aux Pays Mervaillais (Alice in Wonderland) geweest. Camille en haar vriend hebben een ‘gezellig’ (heel veel rotzooi) appartement die ze delen met een Duitse en een Franse student, met een geweldig uitzicht over de nog steeds besneeuwde bergtoppen. Heel mooi, maar ik had het in maanden niet zo koud gehad!

Maandagmiddag ben ik doorgereisd naar Lyon. Hier wachtte lieve Emma mij op. Als jullie mijn Australië verhalen ook gevolgd, is Emma geen onbekende ;). Emma woonde ook in het stagehuis in Sydney! En hier heeft ze geen Australiër aan de haak geslagen, maar een échte Fransman genaamd Matthieu ;)! Ook na het avontuur in Australië bleek de liefde nog even sterk te zijn, wat hun er allebei niet van weerhoudt om elkaar zovaak mogelijk te bezoeken. Dus Emma, als je in Groningen komt, kent iedereen je love story. Ook met Emma viel er heel veel bij te praten! Echt super om elkaar dan ineens weer terug te zien in Lyon! Heerlijk gelachen en geouwehoerd! Zoals zwart rijden en je als een onschuldige toerist gedragen waardoor je maar 1.60 hoeft te betalen. Door de regen konden we niet alle geplande tripjes doen, maar we hebben wel veel genoten! En als het plensde vermaakten we ons wel in de Starbucks. We hebben veel rondgelopen, de Notre Dame en andere toeristische highlights bezocht. Leuke afsluiting was het feestje op Matthieu zijn school. Ik vind Lyon een hele mooie stad trouwens! Veel water, mooie gebouwen, gezellige cafeetjes en leuke winkels. Donderdagmiddag namen Em en ik weer afscheid. Beetje meer overdreven dan nodig, want over een weekje zien we elkaar alweer in Breda. Breda? Ja, ik kom thuis as donderdag, maar het weekend breng ik in Breda door :).Daar hebben we een hele grote Australië reünie en ik slaap dan bij Fleur. Heb er onwijs veel zin in, er komen ongeveer veertig mensen, dus erg bijzonder om elkaar allemaal weer te zien en het over onze geweldige ervaring te hebben!

Tussen de examens door en ook vooral nu probeer ik nog zoveel mogelijk van de Côte d’Azur te zien! Voor en tijdens de examens was het weer elke dag rond de 23 graden en lagen de stranden vol, soms was de keuze tussen leren of in de Middellandse Zee zwemmen wel een beetje lastig ;) Maarja, mijn laatste twee weken plenst het elke dag. Ja, ook dat kan hier. De laatste dagen nog even een keertje naar Nice en Cannes, maar ook zijn Nicole en ik al naar Menton, Cap d’Ail en Beaulieu sur Mer geweest. We hebben ook nog veel etentjes en BBQ’s met de mensen van school gehad, erg gezellig.
Ben toch wel echt nog meer verliefd geworden op de Côte d’Azur, er zijn ontzettend veel mooie plekjes. Vooral m’n woonplaats Antibes ga ik echt missen. Ook ben ik nu aardig ingeburgerd in de Franse cultuur. De etenstijden zullen straks in ieder geval wennen zijn. Heel jammer om deze plek nu te verlaten nu het lente is, lekker warm is en veel drukker en gezelliger. Maargoed, hoort er bij. Weggaan is altijd zo dubbel en dan vliegt de tijd ook nog eens zo. Je wilt heel graag je familie en vrienden weer zien, maar tegelijk neem je afscheid van een hele mooie tijd. Ik krijg vaak de vraag: heb je zin om terug te gaan?. Lastig te beantwoorden dus. Het was een geweldige periode. Vooral ook heel leerzaam. Ik kwam mijzelf hier meer tegen dan in Australië. Verwachtingen bijstellen en accepteren was toch wel het grootste leermoment. Één van de zinnen die mijn wijze vader dan ook regelmatig tegen mij zei is ‘take life the way it comes’. En dat is helemaal waar. Ik ga in ieder met heel veel plezier op deze tijd terugkijken.

Zo lang naar uitgekeken en in een zucht was het voorbij. Bijna negen fantastische maanden vol nieuwe ervaringen! Dit avontuur in Frankrijk was en voelde voor mij, en voor jullie ook denk ik, heel anders dan mijn Down Under avontuur. Dichter bij huis en niet het gevoel ‘aan de andere kant van de wereld te zitten’. En nu weer terug naar het leven thuis, waar ik ook niets te klagen heb en volgend jaar afstuderen. Bijzonder, zoveel hoogtepunten in zo’n korte tijd. Als eerst opzoek naar een leuk baantje, want ik kan echt niet wachten tot er weer eens geld binnenkomt in plaats van uitgaat (voor nieuwe reisplannen?)! Ik wil jullie graag weer ontzettend bedanken voor alle lieve reacties, mailtjes en kaartjes. En in het speciaal natuurlijk mijn ouders en broer.

Tot volgende week!

Bisous,
Marit

http://picasaweb.google.nl/Marit.van.Bruggen

  • 09 Mei 2010 - 13:48

    Annachien:

    Jammer dat we een 'tijdje?!' zonder jouw heerlijke reisverhalen moeten.

    Tot snel meid, en alvast een goede reis terug naar het mooie Groningen.

    Liefs

  • 09 Mei 2010 - 13:58

    Nicole:

    Lieve schat,

    Na een moeilijk begin hebben we het hier toch helemaal super gehad! Ik vond het erg gezellig met jou! Dankje wel voor de gezellige tijd!

    Bisous!

  • 09 Mei 2010 - 15:22

    Liek:


    Lieve Mar,

    Super leuk verhaal!! Volgens mij was het heel erg leuk om Emma en Camille weer te zien :D

    Aankomende donderdag alweer naar huis.. de tijd is echt voorbij gevolgen of niet?! Ik ben heel blij dat het zo'n mooie ervaring is geweest!!!

    Geniet nog ontzettend veel van je laatste daagjes! Heeeeele dikke kussen van mij!


  • 09 Mei 2010 - 17:06

    Marit:

    Yes, heb ook een A gekregen voor moderne Franse cultuur!

  • 09 Mei 2010 - 18:25

    Emmaa:

    hee schat!
    je vraag wat ze het meeste eten: ik denk brood,wijn drink je en brood eet je! oh wat een slimmerik die emma!!!

    was heeerlijk met je in Lyon! Was een eer om je alles te laten zien daar! tot snel in Nederland, gaan we daar alles eens laten zien! Alles laten zien in onze eigen omgeving ;)!

    geniet van je laatste dagjes! Wees trots op je cijfers! Wees trots op je leermomenten! en ik kijk uit naar je volgende verhaal op waarbenjij.nu, je weet nooit wat het volgende is!!!!

    dikkeeeee kussssss
    bisousss


  • 09 Mei 2010 - 18:44

    Marit:

    Scherp Em ;) Het moest trouwens zijn brood of kaas, zal het even aanpassen :)

  • 09 Mei 2010 - 18:46

    Ingeborg:

    Leuk verhaal! Ik kan nie wachten totdat ik je weer kan zien! Geniet nog maar eventjes heel goed van je laatste dagen. Ik zie je donderdag! Loveyou, xxxje nichtje.

  • 09 Mei 2010 - 19:51

    Claus:

    He Maar, wij kopen onze croissants gewoon bij de AH. Soms buigen ze rechts- en soms linksom, misschien iets voor een wetenschappelijk onderzoek?
    Heb weer zeer genoten van je verhaal. Jammer dat aan alle goede en leuke dingen een eind komt, maar troost je, na deze goede dingen komen er weer nieuwe goede dingen. X

  • 09 Mei 2010 - 20:42

    Mama:

    Het laatste verhaal lieverd?
    Lekker naar huis straks, wij verheugen ons er op!
    Maar wat fijn dat we zo met je mee konden genieten van alles wat je hebt gedaan en gezien! Tot gauw, dikke kus mama

  • 10 Mei 2010 - 10:37

    Joyce:

    lieve schat
    wat een geweldig mooi verhaal weer! en super dat je toch nog een a hebt gehaalt op moderne france cultuur:) kan niet wachten je weer te zien donderdag,geniet nog even van je laatste paar daagjes.dikke kus joyce

  • 10 Mei 2010 - 13:35

    Boor:

    Schat.... wat een mooi verhaal en mooi einde ook vooral! Een einde van een hele leuke tijd!

    Hou alle mooie momenten in gedachten en leerzame dingen in je achterhoofd!

    Wij spreken elkaar heel snel! Ik stap morgen op vliegtuig, jij woensdag!

    En wat je schrijfstijl betreft; Ik zal toch nog eens overwegen schrijfster te worden, heerlijk om te lezen!

    Dikke knuffel en kussen, Deb

  • 10 Mei 2010 - 18:46

    Jos En Henny:

    Lieve Marit

    Wat weer een mooi verhaal. Dit zullen we missen. Maar ook zijn we blij dat je weer terugkomt.
    Wij wensen je een goede reis toe en ook wensen we je een heel mooi weekend toe in Breda

    Tot gauw en dan gaan we cappucino drinken

  • 11 Mei 2010 - 00:25

    Jeanine:

    Raar zeg datje avontuur alweer bijna voorbij is! Je hebt het iig erg mooi gehad! Straks weer lekker bij fam en vrienden in NL, kan ook heel erg fijn zijn! Genietse van de laatste dagen! Liefs, Jeanine

  • 11 Mei 2010 - 11:59

    Kevin Weegh:

    Jammer jammer zo begint het en zo is het weer voorbij...
    Ik heb nog een ruime maand in het verschiet :( te kort.


  • 11 Mei 2010 - 12:02

    Oma:

    Lieve schat,wat fijn dat je nog tijd had om ons
    weer mee te laten genieten van je geweldig
    laatste reisverslag,en de prachtige foto's van
    Frankrijk,we gaan het zeker missen.

    Je gaat nu een fantastische mooie tijd
    afsluiten en zoveel ervaringen rijker.

    En kijken nu uit naar je
    thuiskomst.

    Denk aan jou!!!
    xxxxxx

  • 11 Mei 2010 - 17:28

    Bouwina:

    Hoi lieverd. Bedankt voor al je prachtige verhalen. En natuurlijk gefeliciteerd met je behaalde resultaten.
    Dat heb je toch mooi weer in je broekzak. Zie je snel. Liefs.

  • 11 Mei 2010 - 19:02

    Sjoukje Van Der Heide:

    Lieve Marit,
    En nou is het hele avontuur in Frankrijk ook alweer afgelopen. Ongelofelijk, wat gaat de tijd toch snel. Maar wat heb je een mooie tijd daar gehad! Al die bijzondere dingen die je hebt meegemaakt en geleerd. Vergeet al dat moois niet. Ik heb ontzettend genoten van al je blogs. Kan bijna niet geloven dat je al naar huis gaat en ik geen mooie verhalen meer kan lezen. Tenminste voorlopig. ;) Maar het moet ook heerlijk zijn om weer naar jou mooie Groningen terug te gaan. Lieve meid, alvast een hele goede reis toegewenst en ik hoop je snel te zien. Als we allemaal weer thuis zijn, moeten we echt wat afspreken met z'n allen! Heb er nu al zin in. Tot snel en geniet nog even van je laatste uren daar! Dag laiverd! Dikke kussen van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Explore the world!

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 1282
Totaal aantal bezoekers 51859

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Indonesië, Maleisië, Singapore & Hongkong!

04 Januari 2010 - 13 Mei 2010

Marit in Frankrijk!

04 Augustus 2009 - 05 December 2009

MARIT GOES DOWN UNDER!

Landen bezocht: