Nieuw bericht vanuit Frankrijk! - Reisverslag uit Antibes, Frankrijk van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu Nieuw bericht vanuit Frankrijk! - Reisverslag uit Antibes, Frankrijk van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu

Nieuw bericht vanuit Frankrijk!

Door: Marit!!

Blijf op de hoogte en volg Marit

05 Februari 2010 | Frankrijk, Antibes

Dag lieve allemaal,

Hier eindelijk weer een berichtje vanuit Antibes! Ditmaal vanuit ons nieuwe appartement, toch wel het grootste nieuws uit dit bericht! We zijn van 20m2 naar 70m2 verhuisd, een groot verschil. We zitten nu wel tien minuten lopen van Place de Gaulle (centrum van Antibes) af, maar dat is geen probleem. We hebben nu allebei ons eigen slaapkamer met tweepersoonsbed, een grote woonkamer, twee balkons, grote badkamer en keuken. Eindelijk wat meer ruimte en privacy! Ik ben er erg blij mee!

Het tweede weekend
We kregen een mail van een Franse jongen van onze school dat er vrijdagavond gestapt zou worden in Monaco. De bedoeling was laatste trein heen en eerste trein terug. We hebben Katie en Devon, twee Amerikanen uit Florida waar we veel mee omgaan, uitgenodigd om eerst wat bij ons te komen drinken. Devon en mijn reisschema van de trein verschilde nog al, volgens hem ging de laatste trein om 23.20, naja prima. Eenmaal op het station aangekomen na de nodige drankjes bleek de trein niet meer te gaan. Ontzettend balen want die club schijnt echt geweldig te zijn. Een plotseling idee kwam op om te gaan liften, waarom niet? En we hadden een ‘man’ bij ons, dus no worries. De auto’s stopten allemaal heel snel en via twee lifts zijn we in Nice uitgekomen. We hebben uiteindelijk alsnog een hele leuke avond gehad, enig nadeel was dat we €8 voor een biertje betaalden! We konden gelukkig met de bus weer terug!

Die dag daarop zijn we met Katie en Devon Nice zelf ingegaan. We zijn begonnen bij het oude gedeelte. Het was heerlijk weer en het oude gedeelte van Nice is werkelijk prachtig! Ook zijn we over de bekende promenade van Nice, de ‘Promenade Des Anglais’, gelopen!

De schoolweek verliep vlot. Donderdagavond zijn we op stap geweest in Juan les Pins. Het feest was georganiseerd door studenten van onze school. Het thema was ‘Soiree Disco Kitch’, dus met roze haarbanden en oorbellen zijn we heen gegaan (gescoord bij Carrefour: de supermarkt, mediamarkt, Bruna, Kruidvat, Zeeman en Blokker ineen). Het was een erg leuke avond. En net zoals thuis in Groningen, ben ik niet de beroerdste om de deuren te sluiten ;).

Het derde weekend
Zaterdags zijn we naar CAP3000 gegaan, een mega winkelcentrum vlakbij het vliegveld van Nice. Het was hier echt gekkenhuis zo druk. Waarschijnlijk had dat te maken met de sales! We hebben wat rondgelopen, niets gekocht. Want we hebben binnenkort een megahuur te betalen.

Maandags bestond weer uit een regeldag. We hebben een Franse bankrekening geopend en hiervoor moesten we nog even naar de bank. Ook hebben we eindelijk ons contract voor ons nieuwe onderkomen van febr. – mei getekend. Ik heb echt mega veel zin om daar heen te verhuizen, dus dat staat voor het komende weekend op de planning. Eerst nog die hele zware schoolweek overleven ;).

School
Inmiddels alweer in de zesde lesweek aan SKEMA Business School, de tijd vliegt. De ‘add & drop’ periode is nu ook afgelopen, dit betekent dat mijn vakken nu vast staan. Ik volg vijf vakken en hoef maar drie dagen per week naar school. Af en toe een dagje extra voor groepswerk. Ik volg nu Frans, deze les is helemaal in het Frans (de lerares spreekt geen Engels). Heel pittig, maar wel erg leerzaam. Daarnaast volg ik Advertising and Promotion Management. Dit vak wordt gegeven door een Nederlandse man die in een ver verleden ook les heeft gegeven op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Vooral een erg gezellige les, hij maakt veel grapjes en we hebben ook wel geluk als Nederlandse studentes. Zo mochten we zijn boeken lenen in plaats van ze zelf aan te schaffen.
Op woensdags heb ik International Management. Van dit vak had ik vorige week mijn presentatie en examen. Voor het examen moest ik twee essays schrijven met een minimum van 450 woorden over het managen in een less developed country, erg interessant maar wel weer pittig dat allemaal in het Engels. Op donderdags volg ik het vak French culture. Een erg leuke les waar ik veel te weten kom over de Franse cultuur: het gedrag, het eten, de gewoontes etc. Daarnaast volg ik nog Business and Marketing Research. Dit is een individueel vak, dus geen lessen.

Het vierde weekend
Vrijdags begonnen we met een dagje Italië! Superleuk, want was nog nooit in dit mooie land geweest. Ik snap niet waarom eigenlijk, want alleen voor het eten zal ik al graag een reisje hier na toe afleggen. ’s Ochtends namen we samen met Julie, Devon en Katie de trein naar Ventigmiglia. Op vrijdagsochtends is hier een bekende markt. De treinreis duurde ongeveer 1.15 uur. De markt was inderdaad heel groot. Leuke spullen, maar lekker typisch; neppe LV tasjes etc, vaatdoeken, vies ondergoed ;). Wat het bezoekje ook zo leuk maakte, is dat Italië veel goedkoper is dan Frankrijk! Eindelijk konden we een cappuchino bestellen voor 2 euro ipv. 3.80 in Frankrijk (ben blij dat ik in febr. straks lekker een cappuchino bij Jos en Henny kan halen ;)!). Dus bonjour werd vrijdag even verruild voor buon giorno! ’s Middags hebben we heerlijks geluncht (Italian Tiramisu ;)) en daarna door het oude centrum van Ventimiglia gelopen. We wilden nog naar San Remo, maar hebben besloten een andere dag terug te komen. De architectuur verschilt niet veel met die van het de Côte D’azur. Dit heeft als reden dat o.a. Nice (in het Italiaans: La Bella Nizza) tot 1800 aan Italië toebehoorde. ’s Avonds stond er een feestje in Nice op het programma. Helaas hadden onze Amerikaanse vrienden het af laten weten ivm vermoeidheid (zijn geen Groningse nachten gewend ;)), maar dat mocht de pret niet drukken. De supermooie ‘High Club’ is gevestigd aan de beroemde Promenade Des Anglais. Het was een hele gezellige avond en we zijn weer liftend thuisgekomen (de 8e keer al) maar we hebben besloten dat dit de laatste keer was, want het kan ook eens niet goed gaan, helaas verbraken we die belofte de volgende dag al ;). Maar Nice is ook gewoon zeker 20 km verderop en wachten tot de 1e trein in de ochtend om 06.00 is best vermoeiend.

Na onze stapavond was het eerst tijd voor ‘a little sleep-in’, maar toen we wakker werden moesten we gelijk met de schoonmaak spullen aan de slag. Nou heb ik het geluk dat ik het een moeder heb die veel van schoonmaken houd, wat zij op haar beurt weer van mijn hele schone Oma heeft overgenomen. Dus over de jaren heen heb ik toch wel wat tactiekjes meegekregen (bedankt). Na een middag boenen hadden we rond 6 uur de 20m2 brandschoon (ja, zo’n rotzooi was het) en was onze landlady helemaal in haar nopjes en kregen we gelijk onze borg terug. Daarna twee keer een kwartier sjouwen met al onze bagage naar het nieuwe appartement. Deze was echt nog een grotere rotzooi dan we zelf op Place de Gaulle hadden gemaakt. Maar zaterdagavond hebben we heerlijk met een pizza chévre (geitenkaas, zo lekker) de Franse versie van Weekend Miljonairs gekeken (goed voor de vocabulaire):P! De volgende dag moest er wel echt wat gebeuren! Tot 7 uur waren we druk, druk bezig! En wat een bende was het! Schimmel in de koelkast, badkamers etc. Zo veel stof dat je er onmogelijk ziek van kan worden. In totaal heb ik wel 2 uur met de stofzuiger doorgebracht. Maar de grootste opluchting was een WASMACHINE! Na Aussie had ik het wel gezien met de handwas, maar de eerste maand in Frankrijk was precies hetzelfde, goh wat mis je je moeder dan zeg! ’s Avonds hebben we heerlijk hele avond geborreld met Katie en Devon op een terras. Toen we thuiskwamen, ben ik nog nooit in heel mijn leven zo bang geweest. Tien minuten nadat we thuiskwamen om 00.30 werd er zeven keer aangebeld, aldoor om de drie minuten. We durfden niet open te doen, we hebben maar samen in één bed geslapen zo bang waren we. Marouen, (ik zal even uitleggen: een Tunesische jongen bij ons op school van wie we het appartement overnemen; de viezerik zegmaar) kwam de volgende ochtend vroeg om nog wat van z’n rotzooi op te halen en is gelijk voor ons naar de buren gelopen, maar er was geen buur die er wat vanaf wist. Hopelijk gebeurd het niet weer.

De maandag bestond weer uit een regeldagje. Wéér naar La Caf, een soort van gemeentehuis, geen idee hoe je het noemen kan. We kwamen daar omdat we een studenten huursubsidie van de Franse overheid ontvangen binnenkort, dus nog even wat papieren inleveren. Maar putain (Frans scheldwoord), wat wordt je daar ontzettend depri zeg. Volgens mij dient het veelal als uitkeringaanvraag bureau. Want er zit niets anders dan moeke’s in joggingspakken met krijsende baby’s. Daarna nog even naar de bank, boodschapjes en beltegoed halen (ja sorry allemaal, ik wil jullie met liefde smsen en bellen, maar beltegoed is Australië is zelfs 1000 keer goedkoper dan hier in France). Daarna was het heel nodig tijd om met school aan de slag te gaan, want woensdag had ik namelijk al mijn eerste midterm exam van International Management, ook moest ik nog een presentatie voorbereiden.

De schoolweek ging erg snel voorbij, het examen ging goed en zo hadden we woensdagavond al weer weekend. Die avond kwamen Katie en Devon bij ons eten, heel gezellig. En ze hebben genoten van al het eten, want ze vertelden al meerdere malen hoeveel junkfood ze daar in Amerika eten en dat ze nooit koken op hun campus. Donderdags zijn we naar Nice geweest, lekker rondgelopen. De plannen voor de rest van het weekend staan nog open. Sowieso met m’n neus de boeken in, want volgende week staan er nog twee exams op het programma voordat ik naar Nederland vertrek.

Want vandaag over een week vertrek ik al voor 10 dagen naar Nederland. De dagen zijn al bijna helemaal weer volgepland met veel leuke dingen en natuurlijk mama’s verjaardag! Heb er veel zin in om iedereen weer eventjes te zien! Dus het zal wel weer eventjes duren voordat ik hier een berichtje post.

Tot volgende week!
Plein de gros bisous, (voor de Oma’s: veel dikke kussen),
Marit

1.Op www.ruismagazine.nl (doorscrollen naar onder) een artikel die ik heb geschreven over Australië voor ons schoolblad. Onderwerp moest zijn winter en lifestyle.
2. Op Picasaweb zijn weer foto’s te bewonderen: www.picasaweb.google.nl/Marit.van.Bruggen
3. Op Picasaweb vind je ook foto’s terug van mijn studiereis in Zweden afgelopen december.
4. Mijn Nederlandse telefoonnummer (0629359007) is 21 januari vervallen. Ik ben vanaf nu alleen nog bereikbaar op mijn Franse telefoonnummer: +33 (0) 6 3822 2070. In de zomer weer in het bezit van een Nederlands nummer.
5. Van 12 t/m 22 februari ben ik thuis in Nederland :)
6. Eindelijk mijn adres voor post! Maar ik ben nog steeds zo ontzettend blij met al m’n 70 kaartjes die ik in Australië heb gekregen.
Marit VAN BRUGGEN (belangrijk dat m’n achternaam duidelijk vermeld is)
Residence Balzac
66. Bd. Wilson
06600 Antibes
La France

  • 05 Februari 2010 - 12:01

    Syl:

    Amsterdam says HI!

  • 05 Februari 2010 - 12:03

    Sylvia En Marleen:

    Heerlijk bericht schat! Held die je daar bent. Ger krijgt nog een hartverzakking van je liftersavonturen, Kuifje is er niets bij! Heel veel plezier en nog even dan kan je de martinitoren kussen! xx

  • 05 Februari 2010 - 12:08

    Bouwina:

    De eerste reactie. Het is net of ik hele dagen achter de pc zit. Niks is minder waar, want het is nog steeds niet mijn hobby. Zo lees ik je mail en zo dit fantastisch verslag. Lijkt me daar heel gezellig. En het Franse leven...Geniet er van. Dikke kus. Zie je gauw.

  • 05 Februari 2010 - 12:12

    Bouwina:

    Toch niet. Syl is me toch voor geweest. Maar hoe kan het ook anders. Je trouwste fan vanaf het begin. Geweldig.

  • 05 Februari 2010 - 12:13

    Sylvia En Marleen:

    ps, naar aanleiding van je stuk in RuisMagazine heb ik je maar opgegeven voor een collum on zowel Yes, Elsevier, Psychologie én HP de tijd.... Jij kunt alles!

  • 05 Februari 2010 - 13:11

    Deb:

    Hee lieverd,

    wat een ontzettend leuk verhaal en wat doe je veel!!! Echt leuk...

    Nog heel erg bedankt voor je kaartje, daar was ik heel erg blij mee!!!

    Veel plezier als je even terug gaat naar nederland, leuk voor je. En natuurlijk heel veel succes met je examens!!

    Love you, dikke kus Boor

  • 05 Februari 2010 - 13:35

    Emma:

    He schat, hier een berichtje vanuit Frankrijk naar Frankrijk! ooh wat leuk! zitten we niet samen in Australie dan zitten we toch gewoon allebei in Frankrijk, geen probleem! (alleen nu wat verder van elkaar vandaan).

    Het leest weer lekker je verhaal! Heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met jou daar! wow, super gaaf! volgens mij komt het met die taal ook wel helemaal goed na een paar maandjes! Ben daar wel stinkend jaloers op hoor!

    geniet van je nieuwe avontuur en ik ga je snel zien! dikke dikke knuffel! XXXXXXXX

  • 05 Februari 2010 - 14:17

    Jeanette,Jan, Peter:

    Ha die Marit,
    Jouw avonturen eindigen blijkbaar nooit, want alweer een prachtig verslag, weer met een glimlach gelezen. Wat beleef je toch veel daar. Fijn dat jullie nu een mooi appartement hebben, daar was je zeker aan toe. Ook mooi dat het op school leuk gaat. Nou lieverd, geniet er van en veel liefs van ons alledrie
    Kus Jeanette, Jan en Peter

  • 05 Februari 2010 - 15:00

    Lau Fvp:

    hee moppie,

    wat een leuk en positief verhaaltje weer! ik lees ze echt altijd met veel plezier! wat staat er na frankrijk op de planning of blijf je dan een tijdje in NL? :P hier niet veel nieuws trouwens, pas wel naar kreta-reunie geweest, daar ging daniel ook naartoe dus was wel leuk! :D nou meissie heel veel plezier nog!!!

    veel liefs en dikke kus

  • 05 Februari 2010 - 18:24

    Jeanine:

    Zo te lezen heb je het hartstikke naar je zin!! Super! :)

    Leuk dat je ook ff naar huis kan, wel fijn om je familie en vrienden weer te zien!

    Genietse!! xx

  • 05 Februari 2010 - 18:49

    Jos En Henny:

    Lieve Marit

    Wat weer een geweldig reisverslag. De cappucino is bij ons goedkoper hoor.
    Blij dat je nu een groot appartement hebt.
    We zien je snel
    doei dikke knuffel

    Jos en Henny

  • 05 Februari 2010 - 21:31

    Claus:

    He meiske, ik ben weer onder de indruk van je verhaal, geweldig, met plezier gelezen. Blij dat je nu een leuke kamer hebt, met dank aan Franse subvention. Mooi die aanbieding van Jos en henny, gratuit cappucino. Zou dat ook voor mij gelden?
    Kus en tot vrijdagmiddag 15:00 on rotterdam airport.

  • 05 Februari 2010 - 23:12

    Mama:

    Mooi schat,
    het komt allemaal weer goed hé! Je bent een doorzetter!Wel blij dat je volgende week even lekker thuis komt. dikke kus, mama XXX

  • 06 Februari 2010 - 09:26

    Lieke:


    Haaaai lieverd,

    Wat een ontzettend leuk verhaal :D Zo te lezen heb je het goed naar je zin en doen jullie allemaal leuke dingen!!
    Leuk ook om de foto's te zien!

    Heb je ook foto's van jullie nieuwe appartement? Ben heel benieuwd :D

    Geniet van alle mooie, grappige, nieuwe en bijzondere dingen en we houden contact! En alvast heel veel plezier in Zuidwolde ;)

    Dikke kussen van mij!!!


  • 06 Februari 2010 - 09:47

    Marjolein:

    Heey lief,
    Heerlijk dat jullie nu een mooi appartement hebben. En ook al goed bezig voor school! Have fun en tot vrijdag!! Woee!
    Dikke zoen

  • 06 Februari 2010 - 09:51

    Marjolein:

    Wauw Marit, Wat heb je een mooi stuk geschreven voor RuisMagazine!

  • 07 Februari 2010 - 10:28

    Johan:

    Geweldig verslag lieverd.
    Wat is het fijn om te lezen dat jij je zo vermaakt in Frankrijk.
    Geniet ervan en ik zie je komende weekend.
    ps, lekker weer een wedstrijdje fc met zijn allen.


  • 08 Februari 2010 - 12:17

    Kevin :

    Lekker zo' n appartement! Ik zit met 5 andere kerels in een kamer op de campus :(
    Je hebt ook al snel tentamens ed :O maar zo te lezen vermaak je je prima!!
    Have Fun! xx

  • 08 Februari 2010 - 13:06

    Elly:

    Hoi Marit,

    Wat leuk om te lezen dat jij je zo vermaakt. Volgens mij heb je een geweldige studie gekozen.
    Geniet er van en fijne dagen thuis gewenst.
    Liefs van Cees en Elly.

  • 09 Februari 2010 - 16:34

    Sjoukje:

    Daag lieve Marit! Eindelijk de tijd gevonden om je amazing verhaal te lezen. Geweldig! Wat maak je daar veel mee en jullie liften heel wat af, haha! Wat ontzettend leuk dat je even naar Nederland gaat. Dat is vrijdag al, aah! En heb je foto's ook allemaal bekeken. Leuk om die van onze excursie naar Zweden weer even terug te zien! Good old times, haha! En wat hebben jullie daar een mooie plek in Antibes en Nice ziet er ook fantastisch uit! Zo'n verschil met het dik besneeuwde landschap en temperaturen van -20, echt ongelofelijk. Heb zoveel te reageren, zal je snel eens mailen! Alvast ontzettend veel plezier in jou Grunn! Dikke kussen!

  • 09 Februari 2010 - 16:41

    Sjoukje, Again:

    Heb net je artikel gelezen voor de Ruis. Ontzettend leuk! En die mooie foto's erbij.. Ik kan me voorstellen dat je nog dagelijks denkt aan die onvergetelijke tijd daar. Veel liefs!

  • 26 Februari 2010 - 09:16

    Annewil:

    Hii Marit,

    Heb dan meteen maar ff je waarbenjij gelezen.. ben ik meteen op de hoogte wat je daar allemaal doet! Klinkt echt ontzettend leuk en leerzaam! Geniet er lekker van en tot 15 mei denk ik!

    Liefs Annewil

  • 05 Maart 2010 - 20:55

    Claus:

    Hoi Maartje, komt er ook weer eens een nieuw verhaal?
    XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Explore the world!

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 51866

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Indonesië, Maleisië, Singapore & Hongkong!

04 Januari 2010 - 13 Mei 2010

Marit in Frankrijk!

04 Augustus 2009 - 05 December 2009

MARIT GOES DOWN UNDER!

Landen bezocht: