Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marit Bruggen - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Marit

21 Augustus 2009 | Australië, Sydney


Lieve allemaal!!!

Hier dan eindelijk een berichtje vanuit Down Under. Het heeft even moeten duren, maar hierbij gelijk genoeg leesvoer! Het probleem is dat ik hier in huis waarbenjij.nu niet kan openen, ze zeggen dat het in verband is met een download limiet o.i.d., erg vervelend. Maar gelukkig kan ik het op mijn stage wel openen! Ik wil jullie ontzettend bedanken voor de lieve smsjes, kaartjes en berichtjes via deze site en hyves. Hartverwarmend, ongelooflijk blij mee! Ik ben nu 2.5 weken on the road, waarvan vandaag twee weken precies in het Stagehuis. De eerste week was ontzettend moeilijk, ik wist even niet meer waar ik aan begonnen was. Maar ik denk dat ik nu al verliefd ben geworden op Sydney! Het is een geweldig, mooie stad! Hopelijk kom ik de komende maanden ook nog andere delen van dit prachtige land te zien! De volgende keer zal ik mijn verhaal iets beknopter houden! Bedankt allemaal(L)!

Algemene informatie!
Ik verblijf hier dus in het Stagehuis. Dat is een Nederlandse organisatie voor studenten die graag naar Australië of New Zealand willen om stage te lopen. Zij regelen de stage en het verblijf. Momenteel zitten hier ongeveer zo’n 40 studenten. Tot 1 september zal dit verhoogd worden naar 55 studenten. Enorm druk dus, weinig tot geen privacy. Ook is het huis niet erg schoon en heb ik al regelmatig nieuwe vriendjes –kakkerlakken- op bezoek gehad. Wel is het ontzettend gezellig! Om 18.00 als iedereen een beetje terugkomt van stage wordt er geborreld en gekookt. Het is ontzettend fijn dat er doordeweeks zo’n goed kookschema is. Zo is er elke dag eten klaar en het is ook nog eens gezond en goedkoop ook nog. Ik loop stage bij Fast Flowers Group. Een bloemist die vier winkels heeft verdeeld over Sydney, Melbourne en Brisbane, maar voornamelijk omzet maakt door de online deliveries. Het is een klein bedrijfje. De eigenaar, Jonathan, is nog erg jong, ik denk rond 28. Hij heeft dit bedrijf al opgezet toen hij nog op high school zat. Het is een bedrijf met een informele cultuur. De Australiërs zijn ontzettend vriendelijk en aardig en hebben veel gevoel voor humor. Ook zijn ze erg relaxed; het standaard antwoord ‘No worries’ heb ik me inmiddels ook al eigen gemaakt. Ik houd mij voornamelijk bezig met de marketing en communicatie van het bedrijf. Zo is mijn opdracht om een marketingplan te schrijven om de omzet voor de weddingsflowers en corporate flowers te verhogen. Daarnaast word ik bij veel dingen betrokken, zoals meetingen, persberichten etc.
Het is hier winter. Iets wat ik wist, maar niet op voorbereid was. Overdag is het echt heerlijk weer. Denk rond de 20 graden met een stralend mooie zon, maar ’s avonds als het donker wordt, dat is rond 18.00 al. Moet je toch al gauw twee vesten aantrekken. Het weer wordt al beter. Dit weekend hadden we overdag zelfs al 26 graden. De lente komt eraan!

Kuala Lumpur en eerste dag Sydney!

Dinsdagochtend rond half 8 met pap en mam vertrokken naar airport Schiphol. Daar volgde het afscheid waar we al zo lang tegen aankeken. Gelukkig verging het goed. De vlucht naar Kuala Lumpur duurde zo’n 12 uur, waarin 17.000 km werd overbrugd. De vlucht verliep, met veel tranen, prima, het ging snel, normaal voedsel en spelletjes op het beeldscherm. Eenmaal aangekomen op KL had ik nog een kleine zoektocht naar mijn koffer; bleek dat ik met een treintje naar het andere gebouw moest.
Het eerste wat me opviel toen ik buiten stapte was de lucht. Ontzettend vochtig. Het voelde erg warm en benauwd aan! Na enkele minuten verscheen daar mijn soulmate in de branding; Syl! Samen zijn we in de trein gestapt richting KL (het vliegveld ligt er zo’n 80 km vanaf).

Syl had een heel mooi hotel uitgezocht, genaamd Mandarin Pacific Hotel, in Chinatown. Nadat ze (Syl en haar zus Marleen) mij eerst hebben laten slapen tot 4 uur, zijn we samen op pad gegaan. Eerst door de straatjes en marktjes van Chinatown. Wat erg indrukwekkend was. Wat vooral verkocht werd waren (neppe) tassen, horloges etc. van ‘Dior, LV, D&G’. De prijzen in Maleisie zijn ontzettend laag. Waardoor het voor elke vrouw een droom is; zo vaak met briefjes smijten. 1 Maleisische Ringgit staat gelijk aan 0.20 eurocent. Syl en ik hebben een erg mooie bril afgedongen van 140 (24 eu) ringgits naar 20 ringgits (4 eu). Verder hebben we nog leuke dingetjes gekocht voor de heb en Marleen een partyoutfit.

Vervolgens hebben we ons opgetut voor een lekker diner en een cocktail. We hebben gegeten in het KL Center Court. Het –mega- winkelcentrum gevestigd in de Petronas Towers. We hebben real Malaysian food gehad wat erg lekker was en ook nog es erg gezellig. Grappig is hier dat restaurants, café’s etc. geen toilet hebben, voor je piesje moest je naar het publieke toilet van het winkelcentrum.
Daarna hebben we heerlijk gedronken van een Australische Chardonnay die ik van Syl gekregen had om ons samen zijn te vieren. We hebben de avond afgesloten in het Hardrock Café van Kuala Lumpur. Wat ongelooflijk leuk was. Lekkere cocktails, heel leuk bandje, leuke mensen én roken.
De cocktails hadden trouwens als enige wel Europese prijzen; 8 euro.


De volgende dag zouden we er vroeg uit, maar door de gezellige voorafgaande avond was dat niet helemaal gelukt. Marleen was het wel gelukt, zij was heel vroeg opgestaan en had heel lief kaartjes gehaald om de Bridge tussen de Petronas Towers op 171 m. hoogte te bewonderen. Het was ook nog eens our Lucky day; want ze waren gratuit. Per dag worden er maar 400 kaarten verkocht, omdat het natuurlijk gewoon een grote office is; vandaar dat je er ’s morgens vroeg bij moet zijn.
Na een lekkere iced caramel macchiato van de Starbucks zijn we dus weer richting KL center court vertrokken. Onderweg lekker winkeltjes bekeken, maar vooral veel gerelaxed, want we waren alle drie niet super fit. We zijn teruggegaan naar Chinatown met de metro, eenmaal daar hebben Syl en ik ons laten verwennen door een heerlijke massage. Naja, de eerste minuten waren niet zo plezant, want de dame kende de betekenis van ‘softer’ niet waardoor ik het bijna uitgilde. Gelukkig kwam Marleen tolken en werd het uiteindelijk heerlijk. Daarna met lood in de schoenen helaas weer afscheid van elkaar moeten nemen.

Wat me het meest opgevallen is aan Maleisië zijn de mensen, zeer vriendelijk en allemaal vloeiend Engels sprekend. Daarnaast het verschil tussen de mooie luxueuze buildings en de drukke, ‘vieze’ straten van Chinatown en andere gedeelten. Ook is het erg gek om op te merken dat je in een leuk zomerjurkje naast een vrouw die van top tot teen in burka loopt. Het allerbeste waren natuurlijk de prijzen.

Donderdagavond dus om 22.10 naar Sydney vertrokken. Deze vlucht duurde 7 uur en in die tijd werd een afstand van 6.000 km afgelegd. Deze vlucht verliep iets beter. Ik had gelukkig niemand naast mij zitten, wat nogal scheelde. ’s Ochtends om 08.00 kwam ik op vliegveld Kingsford Smith aan, hierbij had ik weer een nachtje overgeslagen. Ik heb mij door een taxi bij het Stagehuis af laten zetten.

Daar eenmaal aangekomen kreeg ik best een shock. Ik was natuurlijk ook doodmoe na 3 dagen niet tot nauwelijks geslapen te hebben. Het Stagehuis, zat tegen mijn verwachtingen in, al ontzettend vol. Ik vond het ontzettend wennen, omdat ik het niet erg vind om zo nu en dan even alleen te zijn en mijn privacy als heilig beschouw. Ik kreeg een twee persoonskamer bovenin het gebouw, met een ontzettend mooi uitzicht over de skyline van Sydney. Ik was blij dat mijn kamergenootje er nog niet was. Naast het mooie uitzicht, was de kamer wel ontzettend smerig. Ik ben eerst naar de supermarkt gelopen om een ontbijtje en heel veel schoonmaakspullen in te slaan. Die avond deed ik gelijk al mee met het kookclubje. Uitleg: in het huis wonen nu ongeveer +30 personen (per 1 sept. +50 personen), aangezien er maar 1 keuken in het huis voor al die personen aanwezig is. Zijn er 3 kookclubjes. Ik zit in een groep met 10 meiden. Elke week legt iedereen 20 dollar in (= €11,70) voor vijf dagen eten (ma tm vr). Elke dag kookt en wast iemand anders af. De dag dat ik aankwam, vrijdag, bleek de stapavond van het Stagehuis te zijn. Ik heb al mijn energie bij eengeraapt en ben meegegaan. We gingen naar Kingscross, daar zitten veel uitgaansgelegenheden. Het was niet een erg bijzondere avond. De tent waar we heen gingen was een beetje vaag en het publiek dat er rondliep al helemaal.

De volgende dag heb ik heerlijk uitgeslapen en mij vervolgens klaargemaakt voor de gezamenlijke picknick in de Botanic Gardens. Dit is een ontzettend mooi park die uitzicht geeft op het Opera House en de Harbour Bridge. Het was een soort van Amerikaanse gelegenheid; iedereen nam wat te eten mee. Wat erg gezellig was. ’s Avonds hadden we niet echt honger, dus maar een soepje opgehaald.

Zondag begon de dag erg vroeg. We gingen namelijk kijken bij de finish van City2Surf, het grootste loopevenement ter wereld met 75.000 deelnemers. De finish was bij Bondi Beach, een erg mooi strand van Sydney. In tegenstelling tot in Nederland, was het hier geen gekte en kon je overal wel rondlopen. Het weekend hebben we rustig afgesloten met hamburgers van de BBQ!

Maandag had ik met Kim afgesproken. Voor sommigen die haar niet kennen: Kim komt ook uit Grunn en via haar was ik ook bij Friet van Piet terecht gekomen! Omdat ik hem nog niet van dichtbij had gezien, hadden we voor het Opera House afgesproken. Dat was ontzettend gaaf om m eindelijk eens echt van dichtbij te zien! Ik had echt het Sydney gevoel! Vervolgens zijn we nog over de Harbour Bridge gelopen, we hebben gewinkeld en we zijn met de ferry naar Darling Harbour gegaan, waar we hebben gegeten. Het was een ontzettend gezellige dag!

Dinsdag had ik eerst nog even uitgeslapen. Daarna had ik alvast maar boodschappen gedaan, want ik moest die avond koken (voor het kookclubje). Vervolgens ben ik me naar de trein gespoed voor een eerste ontmoeting met mijn stagebedrijf. De eigenaar van Fastflowers Group, Jonathan, was erg aardig. Na 20 minuten ben ik weer vertrokken om in het Stagehuis te gaan koken. Op het menu stonden taco’s! Het was goed gelukt en iedereen was dan ook enthousiast ‘Ik heb nog niet zo lekker gegeten sinds ik hier ben!’. Jaja, deze keukenprinses ontwikkelt zich wel. ’s Avonds zijn we naar de bioscoop gegaan, het is hier –net als bij Pathé – dinsdag voordeeldinsdag. Daar moet je profijt van maken natuurlijk. Samen met Sanne en Lisanne ben ik naar de film My Sisters Keeper gegaan.

Woensdag dan de eerste officiële stagedag. De dag begon alweer goed fout. Om op mijn stage te komen in Enmore, moet ik 1 keertje met de trein overstappen. Bleek dat ik in de verkeerde trein overgestapt was, waardoor ik ongeveer 20 minuten te laat op mijn stage arriveerde. Gelukkig had ik onderweg al gebeld en vonden ze het geen probleem ‘no worries’. Op de eerste dag was het de bedoeling om met zoveel mogelijk dingen mee te lopen om het bedrijf goed te leren kennen. Ik begon bij Gracie (een Argentijnse vrouw) met het inpakken van bloemen die die nacht overseas bezorgd werden. Het was leuk werk. Vooral het lezen van de romantische kaartjes die bij de bloemen horen. Na de lunch had ik al snel zin om mijn eigen dingen te gaan doen, dus had ik dat aangegeven. Ik ga een marketingplan schrijven om de bruiloftbloemen en de –zoals de Australiërs het noemen – corporate (bloemen voor foyers en events) beter op de markt te zetten. Die middag ben ik begonnen met het schrijven van een onderzoeksplan.

Donderdag was ik gelukkig wel op tijd! Wel werd ik na 20 minuten weer naar huis gestuurd. Ik was namelijk erg verkouden en ze waren bang dat ik de Mexicaanse griep had. Ik heb gezegd dat ik mij goed voelde en dat ik nog wel even bleef. Ik mocht die dag gelijk al een persbericht schrijven voor Vadersdag, dat is hier in Australia in september. Om 13.00 heb ik toch maar gebruik gemaakt van de situatie en ben ik naar huis gegaan. Heerlijk vroeg weekend, vrijdag hoefde ik ook niet te werken omdat ik aanstaande zondag werken moest. Donderdagavond hebben we gepoold, wat ontzettend gezellig was. Vrijdag zijn we met zn 5en (Emma, Michelle, Lizanne en Sanne) naar Darling Harbour gegaan. Heerlijk genoten van de zon! En van de koffie van Starbucks! Ook zijn we in de Monorail geweest (zo’n trein op een heel smal en hoog spoor door de stad), maar dat was niet zo heel bijzonder. Vrijdagavond was het weer stapavond! Het was een superleuke avond. Hier hebben we geen 3 liter zakken wijn, maar 4 liter zakken wijn mam;)
De details van de avond zal ik jullie maar besparen!

Zaterdagochtend zijn we met z’n allen vertrokken naar het strand. Het was ontzettend mooi weer namelijk. Emma, Nienke en ik grepen die kans aan om voor het eerst een surfplank beet te pakken. Het surfen ging nergens over, maar het was wel superleuk! Die avond waren we uitgenodigd door de buren! Dus zijn we daar met z’n allen heengegaan. Een erg mooi huis, was van een paar jongens. Bijzonder schoon ook. Wel leuk om in zo’n typisch Australisch huis rond te lopen. Ik heb het niet erg laat gemaakt omdat ik zondag naar The Australian Bridal Service ging. De grootste trouwbeurs van Sydney en Melbourne. Hier moest ik undercover een paar mystery onderzoeken doen bij concurrenten. Leuk was dat Mirjam, ook hier uit het Stagehuis, er ook vertegenwoordigd was met haar bedrijf, dus erg gezellig. Het weekend heb ik fijn afgesloten bij Darling Harbour om de nieuwe werkweek in te gaan.

De tweede werkweek viel een beetje zwaar. Ik ben lang niet fit. Heb waarschijnlijk weer eens niet goed genoeg naar m’n lichaam geluisterd. Ik ben ook een dagje thuis gebleven, hele dag geslapen.
’s Avonds weinig gedaan, zelfs de bios overgeslagen. Maar hoop dit weekend weer volop te kunnen genieten. Want Tarongo Zoo staat op het programma. Daarover volgende keer verslag!

Ik heb ook een Australisch nummer:
0424386704

Nogmaals mijn adres voor degene die ‘m nog niet hadden:
Marit van Bruggen
Edgecliffroad 50-52
2025 Woollahra
NSW Sydney
Australia

Op onderstaande link kan je bijbehorende foto’s bewonderen!

http://picasaweb.google.nl/Marit.van.Bruggen/20090807KUALALUMPUR?authkey=Gv1sRgCMSp2vbF_s2A-AE#

http://picasaweb.google.nl/Marit.van.Bruggen/20090810DagjeSydneyMetKim?authkey=Gv1sRgCIyf5qaS9bz-tQE

http://picasaweb.google.nl/Marit.van.Bruggen/20090808BotanicGardens?authkey=Gv1sRgCIGarNLesOOI4wE#

http://picasaweb.google.nl/Marit.van.Bruggen/20090815Surfen?authkey=Gv1sRgCODchJGMxPv8dg#

Heel veel liefs!
Marit


  • 21 Augustus 2009 - 08:26

    BROER:

    Taco's zonder KNORRpakje??
    RESPECT.. x je broer

  • 21 Augustus 2009 - 09:36

    Marjolein:

    Heey lief,

    Wat een lang verhaal, maar erg leuk om te lezen. Hoop dat je je snel weer een beetje beter voelt.
    Dikke kus,
    Mar

  • 21 Augustus 2009 - 12:24

    Ypkje:

    hee, wat een prachtig verslag en super foto's.
    Gauw opknappen he en veel succes en plezier.
    doeiii

  • 21 Augustus 2009 - 18:22

    Sjoukje:

    Heey lieve meid!
    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Hopelijk knap je snel weer een beetje op. Nog een hele fijne tijd toegewenst en ik blijf je volgen! Dikke kus, Sjoukje

  • 21 Augustus 2009 - 20:59

    J.B.I.B:

    Lieve schat, geweldig allemaal. Blijven schrijven he. Liefs.

  • 22 Augustus 2009 - 16:15

    Oma:

    Hoi lieverd.
    Wat fijn dat we nu je
    belevenissen in Sydney
    kunnen volgen,super mooi
    verslag,en de prachtige
    foto's niet te vergeten.
    Ben trots op je hoor.
    Kusjes van je Oma.

  • 23 Augustus 2009 - 06:06

    Mama:

    lieverd. blij dat je geniet. pas goed op je zelf! Fijn om je te zien op al die foto's.
    Je doet het super, wij genieten mee!
    love you, mama

  • 23 Augustus 2009 - 09:38

    Kees:

    Marit,

    Leuk om te lezen dat je het daar erg naar je zin heb. Veel plezier en pas goed op je zelf.

  • 23 Augustus 2009 - 12:03

    Joyce:

    het lieve schat
    wat een geweldig stuk heb je geschreven:D ben trots op je wat je allemaal doet! ik spreek je snel dikke kus joyce

  • 23 Augustus 2009 - 13:33

    Sylvia En Marleen:

    YOU'RE THE BEST!

  • 24 Augustus 2009 - 09:12

    Noelle:

    Heeey!

    Wat een super verhaal.. Leuk om te lezen!
    Heel veel plezier & succes daar!

    Kusssjes Noelle!

  • 24 Augustus 2009 - 22:57

    Emma Strien:

    het is hier fan tas tiesss met jou!

    ik mis alleen het verhaal nog even van afgelopen weekend!! hihi

    x.

  • 25 Augustus 2009 - 19:45

    Anneke:

    maartje

    kreeg.de.tip.van.je.mam.om.hier.je.te.volgen
    kheb.je.verhalen.tot.nu.gelezen
    en.ik.hoop.dat.je.een.mooie.tijd.hebt.daar
    ik.zal.regelmatig.es.even.bij.je.kijken
    dikke.kus.van.mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marit

Explore the world!

Actief sinds 27 Juni 2009
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 51860

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Indonesië, Maleisië, Singapore & Hongkong!

04 Januari 2010 - 13 Mei 2010

Marit in Frankrijk!

04 Augustus 2009 - 05 December 2009

MARIT GOES DOWN UNDER!

Landen bezocht: